Intentioneel of incidenteel?

Tussen de kinderen zitten of "hun spel" vanaf een afstand observeren? Werk je vooral intentioneel? Of incidenteel?

Mogen kinderen gewoon "lekker kind" zijn, overal mee spelen, op schoot knuffelen, spontaan liedjes zingen, spontaan boekjes lezen en ligt de nadruk vooral op het plezier maken

of zie je de taak als pedagogisch medewerker toch anders in en laat je de kinderen zelf hun spel uitvoeren, werk je volgens een kindvolgsysteem, observeer je de ontwikkeling van de kinderen gericht gedurende de dag en werk je gestructureerd volgens een methode met geplande activiteiten?

Dit blijft voor mij een interessant discussiepunt?

Wellicht is een combinatie van beide een mooie oplossing:

Een vast moment in de dag een observatie moment inplannen, wellicht zie je nu dingen die normaliter minder opvallen?

Maar ook gewoon vooral ervoor zorgen dat de kinderen plezier beleven op de opvang, de collega's dit plezier ook uitstralen naar de kinderen en vervolgens weer weerspiegelt worden.

-Zie je dat er meerdere kinderen zich vervelen? Pak eens spontaan een leuk boek? (Zonder in te plannen)

-Zie je dat er kinderen erg veel energie hebben en dit niet goed kunnen uiten? Ren spontaan een rondje om het plein heen of maak er een leuk spelletje van!

-Zie je dat kinderen onrustig zijn aan tafel? Laat de kinderen allemaal eens even spontaan helemaal alles eruit schudden of even uitrekken.

-Voel jij aan jezelf dag je "politie agent" aan het spelen bent? Vraag jezelf dan eens af waar het gedrag vandaan zou kunnen komen? Wellicht kun je het betreffende kind meer uitdaging bieden met een boeiende activiteit!

Draag bij aan een positief klimaat?❤️


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.